SAM OUTLAW – POPULAR MECHANICS

Artiest info
Website
facebook
Label: Black Hill Recordings / Rootsy Music
distr.: V2 Benelux

De 39-jarige Amerikaanse countryzanger Sam Outlaw werd in 1982 in de staat South Dakota geboren als Samuel Morgan. ‘Outlaw’ was de achternaam van zijn moeder waar hij altijd heeft naar opgekeken. Nadat hij met zijn familie naar Californië was verhuisd ontdekte hij er zijn liefde voor de countrymuziek waarin elementen uit de ‘Western Swing’-, ‘honky-tonk’- en popmuziek werden opgenomen. Dat was de sound die hijzelf voor ogen had voor zijn toekomstige platen waarvoor hij de songs ook zelf zou gaan componeren. Uit de traditionele countrymuziek adopteerde hij voor zijn eigen nummers de invloeden uit het werk van genre-iconen als George Jones en Emmylou Harris.

Sam Outlaw was eerst actief in de reclamewereld vooraleer hij op dertigjarige leeftijd besloot om zich volledig toe te gaan leggen op een muzikale carrière. Zijn door zoon Joachim en vader Ry Cooder geproducete debuutplaat “Angeleno” uit 2015 en diens opvolger “Tenderheart” uit 2017 kregen hier bij ‘Rootstime’ de nodige aandacht en lof. In 2019 bracht hij nog een EP-tje uit dat “Hat Acts” heette en in november 2021 pas een volwaardige opvolger kreeg met zijn derde studioplaat “Popular Mechanics”.

Daarop slaat de met vrouw en twee kinderen van Los Angeles naar Nashville verhuisde Sam Outlaw een voor hem behoorlijk ongebruikelijke nieuwe weg in, met name in de richting van een mix van ‘new wave’, eightiespop en countryrock. Hoe dat dan wel klinkt kunt u hier beluisteren op de twee video’s bij dit verhaal: eerst de tweede single “Sun Ain’t Set” en daarna de albumtiteltrack “Popular Mechanics” op audiovideo. De eerste single die van deze plaat werd getrokken was het uptempo gebrachte popnummer “For The Rest Of Our Lives”.

Het album opent met de countryrocksong “Here On A Mission” en in de niet zo originele popsong “Half A World Away” klinkt hij een beetje zoals Ed Sheeran. We vinden de songs op dit album niet zo sterk als op zijn twee vorige studioplaten, hoewel enkele zeemzoete deuntjes zoals “Polyamorous” en “Daydreaming” of de ballads “Stay The Night” en “Language Of Love” volgens ons toch wel over enige radiovriendelijkheid beschikken, echter zonder enige echte uitschieter die zoals enkele tracks uit zijn pure country-debuutplaat “Angeleno” tot een hit zou kunnen uitgroeien.

Sam Outlaw schuift op “Popular Mechanics” meer en meer op in de richting van de sound die we hier vooral kennen van iemand als ‘Milow’. Alleen zijn de songs op dit album niet zo catchy en melodieus als die van deze Belgische troubadour. Al bij al is het toch niet slecht, vooral vocaal klinkt het nog allemaal sterk, maar wat ons betreft mag Sam Outlaw voor een volgend album terugkeren naar de stijlvolle countryliedjes waarmee zijn publiek in het verleden vertrouwd en verwend is geworden.

(valsam)